Søk på semesteravgiften!

Gjennom semesteravgiften støtter Studentparlamentet foreninger som arbeider for å fremme en studentgruppes interesser og/eller deres sosiale og faglige miljø med flere millioner kroner i hvert år.

Støtte til studentfrivilligheten deles inn i tre ulike kategorier:

  • Oppstartstøtte

  • Driftsstøtte

  • Arrangementsstøtte

For å lette på behandling av søknadene, har Studentparlamentet delt fordeling av driftsstøtte i to: høstfordelingen og vårfordelingen. Fristen for å søke høstfordelingen er den tredje fredagen i september, og kun disse har anledning til å søke:

  • DebutUKA

  • StudentUKA i Tromsø

  • Studentsamfunnet Driv

  • Studenthuset City

  • Hurradio

  • Håp i Havet

  • ISU Tromsø

  • Jusshjelpa i Nord-Norge

  • TSI

  • Studentavisa Midnattsolposten

  • Erasmus Student Network, Alta

  • Fadderuka i Alta

  • Studentutvalgene og Campustinget i Finnmark

Ved vårfordelingen behandler Studentparlamentet alle andre søknader om driftsstøtte. Oppstarts- og arrangementsstøtte behandles fortløpende.

Hvem må søke andre steder?

  • Foreninger i Harstad og Narvik må søke hos campustingene

  • Linjeforeninger og andre mer klar fakultetstilhørighet må søke hos studentutvalget sitt, bortsatt fra ved oppstartstøtte

Hvem får ikke midler?

  • Tiltak arrangert av andre enn studenter ved UiT

  • Tiltak i en slik form at disse burde være UiTs ansvar

  • Foreninger som ikke tilhører ved UiT eller er studentorganisasjoner

  • Foreninger som allerede mottar semesteravgift fra før,
    enten direkte eller indirekte

  • Foreninger som har mindre enn 50 % studenter

Lyst til å søke midler?
Forvirret over alle reglene?
Send oss en e-post på au@sp.uit.no
eller kom innom kontoret!

Oppstartsstøtte

Foreningen din kan få oppstartstøtte dersom den er startet opp i løpet av studieåret dere søker midler i. Dersom dere søker oppstartstøtte på høsten, kan du få driftsstøtte på våren dersom dere har brukt oppstartsstøtten i henhold til budsjett.

En søknad om oppstartsmidler må innholde:

  • Protokoll fra stiftelsesmøtet

  • Budsjett for søknadsperioden

  • Vedtekter

  • Beskrivelse og formål av foreningen

  • Kontonummer og navn på kontoens eier

  • Kontaktsperson for søknaden

Driftstøtte

Driftstøtte skal gå til drift av foreningen. Fristen for å søke driftsstøtte er 1. april. En slik søknad må inneholde:

  • En generell søknad som beskriver foreningens formål

  • Oversikt over aktiviteter i foregående periode

  • Oversikt over planlagte aktiviteter i søknadsperioden

  • Regnskap for foregående periode godkjent av årsmøte.

  • Budsjett for søknadsperioden godkjent av årsmøte.

  • Signert årsmøteprotokoll for sist avholdte årsmøte

Arrangementsstøtte

Får du støtte til et arrangement, vil foreningen ikke kunne motta driftsstøtte, med mindre arrangementet er et nasjonalt arrangement som inkluderer tilsvarende organisasjoner ved noen av de andre høyere utdanningsinstitusjonene i Norge.

All behandling av søknder er regulert av Reglement for tildeling av støttemidler, som du finner ved å trykke her.