Semesteravgiften
Gjennom semesteravgiften støtter Studentparlamentet foreninger som arbeider for å fremme en studentgruppes interesser og/eller deres sosiale og faglige miljø med flere millioner kroner i hvert år.
Støtte til studentfrivilligheten deles inn i tre ulike kategorier:
Oppstartstøtte
Driftsstøtte
Arrangementsstøtte
For å lette på behandling av søknadene, har Studentparlamentet delt fordeling av driftsstøtte i to: høstfordelingen og vårfordelingen. Fristen for å søke høstfordelingen er den tredje fredagen i september, og kun disse har anledning til å søke:
DebutUKA
StudentUKA i Tromsø
Studentsamfunnet Driv
Studenthuset City
Hurradio
Håp i Havet
ISU Tromsø
Jusshjelpa i Nord-Norge
TSI
Studentavisa Midnattsolposten
Erasmus Student Network, Alta
Fadderuka i Alta
Studentutvalgene
Campustinget i Finnmark
Ved vårfordelingen behandler Studentparlamentet alle andre søknader om driftsstøtte. Oppstarts- og arrangementsstøtte behandles fortløpende.
Hvem må søke andre steder?
Foreninger i Harstad og Narvik må søke hos campustingene
Linjeforeninger og andre mer klar fakultetstilhørighet må søke hos studentutvalget sitt, bortsatt fra ved oppstartstøtte
Hvem får ikke midler?
Tiltak arrangert av andre enn studenter ved UiT
Tiltak i en slik form at disse burde være UiTs ansvar
Foreninger som ikke tilhører ved UiT eller er studentorganisasjoner
Foreninger som allerede mottar semesteravgift fra før,
enten direkte eller indirekteForeninger som har mindre enn 50 % studenter
Lyst til å søke midler?
Forvirret over alle reglene?
Send oss en e-post på velferd@sp.uit.no
eller kom innom kontoret!
Oppstartsstøtte
Foreningen din kan få oppstartstøtte dersom den er startet opp i løpet av studieåret dere søker midler i. Dersom dere søker oppstartstøtte på høsten, kan du få driftsstøtte på våren dersom dere har brukt oppstartsstøtten i henhold til budsjett.
En søknad om oppstartsmidler må innholde:
Protokoll fra stiftelsesmøtet
Budsjett for søknadsperioden
Vedtekter
Beskrivelse og formål av foreningen
Kontonummer og navn på kontoens eier
Kontaktsperson for søknaden
Driftstøtte
Driftstøtte skal gå til drift av foreningen. Fristen for å søke driftsstøtte er 1. april. En slik søknad må inneholde:
En generell søknad som beskriver foreningens formål
Oversikt over aktiviteter i foregående periode
Oversikt over planlagte aktiviteter i søknadsperioden
Regnskap for foregående periode godkjent av årsmøte.
Budsjett for søknadsperioden godkjent av årsmøte.
Signert årsmøteprotokoll for sist avholdte årsmøte
Arrangementsstøtte
Får du støtte til et arrangement, vil foreningen ikke kunne motta driftsstøtte, med mindre arrangementet er et nasjonalt arrangement som inkluderer tilsvarende organisasjoner ved noen av de andre høyere utdanningsinstitusjonene i Norge.
All behandling av søknder er regulert av Reglement for tildeling av støttemidler, som du finner ved å trykke her.